söndag 22 april 2012

Släpphelg del 1: Recensionsdag

Nu är den snart över, denna historiska veckända när min debutroman Skalpelldansen släpptes, rent formellt alltså. Högtidligheterna inleddes i fredags när det var officiellt recensionsdatum och utförliga omdömen började dyka upp både här och där på nätet. Här är några av dem (inklusive ohämmat skrytsamma utdrag):

"Det är en imponerande debut där många klassiska ingredienser från skräckkulturen möter ett nutida postmodernt samhälle"
Henrik Elstad, LitteraturMagazinet

"Med känsla för detaljer och en rejäl skopa kolsvart humor är det en mycket intressant skräckdebut"
Emma Kraü, LitteraturMagazinet

"Stilistiskt befinner vi oss på välkänd mark, och det är njutbart att läsa en författare som behärskar språket och knepen så väl som Milewski."
Swedish Zombie

"De sista kapitlen satt jag som på nålar och kunde inte släppa boken ens för en sekund. Riktigt spännande slut som lyfter hela boken, speciellt de allra sista sidorna som jag tyckte var genialiska."
 Boken är tankens barn

"Det här är en bok som ganska friskt blandar splatterskräck med svart humor och stundvis gör det på ett rent briljant sätt."
Eli läser och skriver

 "Det här är en bok som handlar om böcker.  Med Dexter-vibbar. Och som inleds med ett Morrissey-citat. Jag gillar!"
 Bokbloggen Lektyr

"Skalpelldansen gjorde mig väldigt glatt överraskad. Den är spännande, underhållande och välskriven."
 Calliope books

"Nu väntar jag på att Milewski ska skriva många fler skräckböcker, för en mer lovande debut får man leta efter."
 Lingonhjärta

"...en njutbart slipad och glasklar prosa som blir helt obarmhärtig när det är dags för äckligheter."
 Karin Tidbeck

Men, undrar kanske vän av ordning, finns det verkligen ingen som tycker illa om den här boken? Jodå, det gör det visst. Men de recensionerna läser jag inte (tack underbara Nene som matar mig med positiva länkar när jag har googlingsförbud). Och inte tänker jag länka till dem heller. För att parafrasera den gamla 60-talshiten: "It's my blog and I brag if I want to". Så det så.

1 kommentar:

  1. Och det gör du helt rätt i! Ser fram emot att läsa boken i färdigt skick när vi väl får vantarna på ett ex! Kram!

    SvaraRadera