tisdag 8 november 2011

På återbesök i Lerman-land

I söndags åkte jag till Stockholm för att bland annat återbesöka en del av miljöerna i Skalpelldansen inför slutredigeringen. Jag började ju skriva boken redan 2006 och en del saker hade väl hunnit ändra sig sedan dess, tänkte jag. Bäst att dubbelkolla alltså.

Ett ambitiöst tidschema hade jag lagt upp, som sprack omedelbart eftersom det i det allmänna höstlovs/allhelgonakaoset tog en hel timme att hitta en ledig förvaringsbox för väskan på centralen. Men så småningom kunde jag ändå dra iväg till spännande platser som Hässelby Gård, Skogskyrkogården, Waynes Coffee vid Medborgarplatsen samt korsningen Åsögatan/Borgmästargatan.

Skogkyrkogården var för övrigt spännande på riktigt i söndags. Man kunde tro att folk var på väg till en rockkonsert när horderna kastade sig av tunnelbanan och banade sig väg mellan högar av kransar, tonvis med gravljus och ett antal parasollförsedda korvgubbar, på väg in till Skogskyrkogården. The place to be på allhelgonadagen, ingen tvekan om det. En bilolycka i trafikkaoset utanför ingången fick jag också uppleva, det är ju alltid lite intressant.

Allt som allt var det en produktiv dag. Jag hittade en hel del saker att justera i manuset, fel som 99,9% av läsarna förmodligen inte skulle märka och resterande 0,1% skulle reta ihjäl sig på. Eller som Morrissey en gång skrev:

There's always someone somewhere, 
with a big nose who knows
Who'll trip you up and laugh when you fall.

Bättre säker än ledsen alltså. Några bilder tog jag också, innan mitt försenade tidsschema gjorde att mörkret övermannade min kameras undermåliga blixt.

Här ser någon en emo-tjej
Här får någon ett SMS

Det här är en staty som en tolvåring tror föreställer människor som flyr från ett monster


Där borta hittar en kyrkogårdsarbetare något mycket obehagligt
Här står en svart Hummer parkerad

Här inne spelar någon Slipknot så det dånar i hela trapphuset








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar