tisdag 6 september 2011

Coola hus

Igår var jag på utflykt på den skånska landsbygden. Närmare bestämt till Cebacka gård utanför Hörby. Det är nämligen det enda stället i hela Skåne där dom säljer den mat som vår hund är invand på (ja, ja, jag vet. 'Är man dum får man lida' och så. Men hunden är i alla fall nöjd). Tillbaka tog jag småvägar jag aldrig provat förut, smala vägar genom fälten med tunga regnmoln och en alldeles illröd solnedgång som fond. Fantastiskt vackert var det.

Och så plötsligt, precis när det började mörkna svängde jag runt en krök och möttes av det här (fast i halvmörker då):



Jösses, jag höll ju på att köra i diket av ren upphetsning. Ett sånt häftigt hus, bara sådär, mitt i ingenstans. Eller slott snarare. Hjularöds slott närmare bestämt, har jag lärt mig på Wikipedia. Byggt i slutet av 1800-talet av någon P.A Toll och ritat av ingen mindre än Gustaf Clason, arkitekten som också har ritat Hallwylska Palatset, Nordiska Museet och ... det här:




Hvilan i Ängelsberg, huset som jag tvingade mina föräldrar att köra förbi varje gång vi skulle till morfar i Arboga för att jag tyckte att det var så häftigt. Och som jag just därför låtit min huvudperson Jonas i "Skalpelldansen" växa upp i.

Jag säger bara det: Gustaf Clason, vilken kille.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar