måndag 30 maj 2011

När blir man författare?

Tittar på överskriften till min blogg och undrar om jag borde byta till "Copywriter och skräckförfattare" istället. Ja, när har man egentligen fog att kalla sig själv författare? Eller snarare, inte "man" utan jag - för det är ju faktiskt upp till var och en att bestämma. I alla fall så länge det inte finns något som heter "författarlicens" eller författarcerifiering". En formell definition finns ju förstås, för att kunna bli medlem i författarförbundet måste man ha publicerat inte en, utan två böcker. Inga one-hit-wonders här inte.

För mig är det nog ändå två saker som gäller för att en yrkesidentitet ska vara uppnådd. Konkreta resultat och en betalningsvillig uppdragsgivare. Vad gäller mitt ena yrke, copywriterns, är det inget snack. På femton år har jag hunnit samla ihop en avsevärd mängd konkreta resultat, som till exempel Linköpings kommunslogan som får min familj att ropa "Titta mamma, den har du gjort!" varje gång vi åker förbi skylten vid E4:an. Och uppdragsgivare som är villiga att betala för mina texter har jag ju gudskelov. Alltså vågar jag kalla mig copywriter, vilket jag inte hade gjort om jag bara satt och totade ihop julklappsrim och bröllopstelegram för mitt eget nöjes skull.

Men författarskapet då? Tja, en uppdragsgivare och ett kontrakt om framtida intäkter har jag ju fått nu, så den delen är uppfylld. Men ett konkret resultat saknas ju fortfarande. Visst, ett manus únder omarbetande har jag, men det har inget namn och jag kan inte visa det för nån i sitt nuvarande tillstånd, så särskilt konkret är det inte.

Visserligen skrev förlaget så här om mig på Facebook redan dagen efter vårt antagningsmöte:



Men ändå ....nej, jag låter det nog vara som det är tills vidare. Dock har jag ändrat i "min profil" från "skräckförfattare in spe" till "skräckförfattare i vardande". Så långt kan jag ändå sträcka mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar