onsdag 6 april 2011

Jag ska gå på kurs!

Igår damp antagningsbeskedet från Skurups Folkhögskola ner i brevlådan. Jag ska nämligen gå sommarkurs där i år. Kursen handlar om att skriva filmmanus och det ska bli vansinnigt roligt. En del jobbar jag ju med film i jobbet, men jag känner mig lika tafflig varje gång och skulle gärna vilja lära mig hur man gör på riktigt. Dessutom, att lära sig filmisk berättarteknik skadar definitivt inte när man är romanförfattare heller.

Lärare är regissören och manusförfattaren Pelle Berglund, som bland annat har gjort ett gäng Hamiltonfilmer. Jag har gått kurs för honom förut, för över tio år sedan. Den kursen hette "Dramaturgi och berättarteknik" och ägde rum på en kursgård utanför Köpenhamn. Fyra dagar, från åtta på morgonen till nio på kvällen, utan en enda övning eller grupparbete. Bara ändlösa föreläsningar och filmvisningar - bland annat tvingade han oss att se öppningsscenen till "De sju samurajerna" säkert tio gånger. Det är den bästa kurs jag har gått i hela mitt liv.

2 kommentarer:

  1. Jag är mer än lite avundsjuk!

    SvaraRadera
  2. Ja, det ska verkligen bli mycket roligt. Jag är ju egentligen mer filmnörd än litteraturmänniska. Och är kursen bara hälften så bra som den jag gick så har jag en våldsamt spännande julivecka framför mig.

    SvaraRadera